Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
31.01.2008 18:28 - В подкрепа на задължителното обучение по религия
Автор: rrashkova Категория: Политика   
Прочетен: 2873 Коментари: 4 Гласове:
0

Последна промяна: 12.02.2008 13:21


 

 

Да има задължително обучение по религия до 7-ми клас, поиска  просветният министър Даниел Вълчев. Концепцията бе подробно представена тази седмица по време на организирана от МОН кръгла маса.  

Така например, от 1-ви до 4 –ти клас предметът ще се нарича “Благонравие” и темите са както следва:

 

1 – ви клас                                  
1. Доверие и приятелство          

2. Доверие и вяра                       3.Щедрост                               

4. Грижа                                      

 
2-ри клас 
1. Състрадание и милосърдие
2.Доброта и задължения
3. Уважение и почит
4. Любов към ближния в християнството

3-ти клас                                     

1. Чистота и святост                    

2. Умереност и смирение          

3. Търпение и дълг                       

4. Надежда                                    

 
4-ти клас
1. Вяра и суеверие
2. Прошка
3.Справедливост и солидарност
4. Мъдрост

В 5-ти клас ще се изучава История на религиите/ Християнство, Ислям, Юдаизъм и Будизъм/, в 6-ти “Храмова култура” / Църква, Синагога, Джамия , Манастир’ ; в 7-ми “Свещени места и свети личности. По-нататък предметът става избираем.

 

Така обявените намерения  предизвикаха бурна реакция  в националните медии и много Интернет форуми. Родители, ученици  учители, експерти и видни социолози и политици “скочиха” срещу  вицепремиера, той явно се уплаши от масовата съпротива и се принуди да заяви, че цитирам “докато няма минимален обществен консенсус, предметът няма да се въведе.”

 

Ето някои  коментари/изказвания  на родители, учители и ученици, на които попаднах  в някои медии и  Интернет форуми: 

Мнение1:“ МОН ли ще ми каже как да си възпитаватм детето”

Мнение2: “Мисля, че за духовното израстване на едно дете основна роля трябва да играят родителите”,

 Мнение 3:“НЕ трябва да тъпчем главите на децата още от малки с нашите вярвания и стереотипи.Нека пораснат,нека сами си зададат някои въпроси,нека сами започнат да търсят отговорите. Но дадем ли им наготово някакви наши отговори,които може и да не са верни за тях,ги осакатяваме духовно. А иначе децата още на по няколко годинки да им насаждаме религията. Това е абсолютна глупост!”

Мнение 4:” Аз съм против, защото главата на едно дете не е узряла за това.”

 

Мнение 5:“Аз примерно бих спрял децата си от такива часове”

 

Мнение 6:“Религията няма място в светското училище. “

 

Мнение 7:“По принцип съм против каквито и да е религии особено насочени към деца с чисти съзнания.”

 

Мнение 8:“Християнското възпитание прави детето непригодно да живее в този  свят”

 

Мнение 9:“От къде на къде ще се харчат парите ми за нещо, което аз смятам за направо вредно?”

 

Мнение 10:“Против съм. Не искам да се влияе върху децата ми на тази тема и то от хора извън семейството.”

 

Мнение 11:“Заявявам, че ще воювам срещу въвеждане на вероучението като задължителен предмет в светското училище”

 

Мнение 12:“Съжалявам искрено за стотиците безработни богослови, но не това е начина да им се осигури заетост. Ще подписвам подписки, ще участвам в протести - този път обаче няма да се "дам без бой"  “

 

Мнение 13:“Аман от глупостите на пасмина олигофрени в МОН! Децата са още невинни души -  не мюсюлмани, християни, католици. Те трябва да имат право да избират и могат да решат, че са атеисти”

 

Мнение 14: “От глупост и некомпетентност си съсипваме държавата. Зорлем правим Лютфи Местан - глас на политическия разум. Българското училище е светско. Докато не решим по подобаващия начин (референдум, нова конституция и пр.) друго - никакви форми на религиозно обучение на никоя религия - не могат да се промъкват под никоя училищна врата”

 

 

Мнение 15:“Няма да стане. Освен всичките там глупости дето трябва да ги учим безопасност, труд и техника и без това нищо не правим. Че и религия. Не ни стига всеки ден по 7 часа в училище че и повече ами и религия”

 

Мнение 16:“Подобни министерски идеи ми навяват подозрения за някакви скрити интереси зад цялата работа. Като например печалбата, която носи издаването на учебници по предмета и ред други нововъведения, носещи пари, които могат да се измислят”

 

Мнение 17:“Аз съм също много против, не само като учител, а и като родител. Атеист съм и мисля да оставя децата ми сами да се определят дали ще са вярващи или не. Но първи клас не е възрастта, в която трябва да стане това.
От един друг много популярен форум за родители знам, че и повечето майки са против. Ако проявите интерес, ще пусна линк към темата, там също върви силна дискусия.Мисля, че трябва родители и учители да се обединим и противопоставим на поредната безумна идея на Вълчев, а дали е негова, май и аз мисля, че отново има скрити интереси”

 

Мнение 18:“Категорично НЕ. Не смятам, че някой богослов може да разшири общата култура на седемгодишното ми дете. Ценностите се възпитават в семейството, не желая църквата и училището да му налагат някакви норми.”

 

Мнение 19:“Аз не искам децата ми да изучават религия в училище, а пък камо ли това да е задължително. Аз не съм вярваща, децата ми не са кръстени - оставила съм избора на тях като пораснат и се осъзнаят, а това определено няма да бъде когато те са на 7-8 та дори и 9 години. След като аз като родител съм оставила този важен избор на тях, не мисля, че някакъв учител трябва да се меси в узряването им в религиозно отношение”

 

Мнение 20:“А бе, стига с тия простотии- религии, та религии.Има храмове християнски, мюсюлмански, еврейски и арменски църкви.Който иска да ги посещава!не ме интересува чуждата ограниченост ,но не желая да бъде налагана на моите деца! Не искам да им губят времето и омаломощват ума с ненужни знания, от които няма никакве реална и практическа полза.Стига сте откачали.водете си децата по храмовете, палете свещи, молете се на прашасяли икони,ама аз си знам, че лозето иска мотика,а не молитва. Цял ден да си биеш тиквата в иконата и да я целува и молиш, лозето чака теб. Хай сиктир с тия простотии, бе!”

 

Мнение 21: “Който иска да си вярва в глупости- да си ходи в библиотеката,не ми пречи.Не желая да губят времето на сина ми с простотии, абсолютно ненужни за практичният и реален живот.”

 

 

Мнение 22:”В момента едва 14000 деца са изявили желание да учат СИП религия. Защо на останалите стотици хиляди трябва да им бъде задължително наложено? Защото трябва да намерят работа на стотиците богослови, които бълват всяка година и нямат работа и за да може и църквата да прибере още някой лев, като ограмоти повече хора - та, това са потенциални клиенти за кръщенета, сватби и т.н., за които искат пари в църквата без срам”

 

 

Мнение 23: Цвета Бреснишка, асоциация "Родители": “Такова обучение изобщо не е нужно.Много родители не виждат полза от въвеждането на предмет религия и не желаят да запишат децата си дори ако той е свободноизбираем. Подготвя се въвеждането на задължителна религия, а родителите на практика нямат право на глас. Един час седмично не може да научи когото и да било на добро и морал, ако в училището не цари добро и толерантност. Отделен предмет религия е излишен. Той обслужва интересите на завършилите богословските факултети, които са безработни след висшето си образование и просто им се търси работа”

 

 

Мисля, че тази извадка  е достатъчно красноречива, за да даде представа за преобладаващото настроение по темата “Въвеждане на задължително обучение по религия до 7-ми клас”.

 

 Парадокс е, че иначе същите тези хора на въпрос каква е тяхната вяра, масово  биха се  самоопределили като православни християни, но като че ли за повечето българи християнската им същност се изчерпва с  влизане в  Църквата по Великден и на Коледа плюс няколко църковни ритуала.

 

Нямам намерение, а и време да оборвам едно по едно изявленията по-горе. Убедена съм/ макар и да не съм религиозна/, че въвеждането на подобен предмет е необходимост. Защо?

 

Ще започна с това, че след като са възможни подобни разсъждения явно има критична нужда и дори подобна мярка е доста закъсняла. Надявам се този т. нар. “минимален обществен консенсус” да се получи и изучаването на религия да стане факт.

Не разбирам на кого може да навреди това, че в училище децата ще бъдат запознати с човешки добродетели като честност, състрадателност, почтеност, хуманност, уважение и признателност?

Напротив, в резултат от  въвеждането на религията като задължителен предмет би могла да се ограничи агресията сред младите хора, да  намалеят “клиентите” на детските педагогически стаи в РПУ-та , да  има далеч по-малко работата и за местните комисии за борба с противообществените прояви на малолетни и непълнолетни /занимаващи се предимно с деца, които крадат, просят или проституират/.

         Не мисля, че в съвременния динамичен живот родителите имат време, търпение  и особено необходимите знания /съдейки по реакциите по-горе/, за да се справят сами с възпитанието на децата си и няма нищо лошо в това училището ако не да ги “отмени”, то поне да им помогне в тази нелека задача.

От друга страна, религиозното обучение ще  направи децата по толерантни един към друг. Ще има положителен ефект и върху цялото семейство, тъй като  децата малко или много ще могат и да предадат вкъщи наученото.

Освен това, познаването на основните религии по света  е важен фактор за правилното разбиране и тълкуване на доста от съвременни политически и социални проблеми и събития.  

        Съмнявам се силно, че всички онези, които са против новия предмет знаят за религията нещо или достатъчно. Според мен религията “ограничава” само тези които не знаят нищо за нея /имаше такова мнение в извадката/.

Убедена съм се също, че тези върли противници на новия предмет дори не са си направили труда да прочетат Концепцията и Програмата, а  реакцията им е първосигнална, базирана  на заглавието  “Задължително обучение по религия от 1-ви до 7-ми клас”, без да са положени минимални усилия да се проучи и разбере каква е програмата, какви са предметите, какво е съдържанието. Иначе, щяха да видят, че няма нищо стряскащо и нещата са много балансирани и полезни.

         Явно съвременните родители смятат за много по-нормално децата им да се бият в училище, да правят секс в 5-ти клас, да се напиват в 6-ти, да пушат трева в 7-ми, а цигари още в предучилищна възраст,  да се мотаят до сутринта по заведения, клубове и дискотеки, отколкото да учат религия в училище…..

И още, оправданията от типа, че “децата и без това са много натоварени “/ но  имат време за Интернет и ТV/  или че са “твърде са малки за такива неща” / всички знаем какво правят децата на тази възраст /или пък, че родителите са против с мотив “ страх да не попаднат в секта” са абсолютно несъстоятелни. Напротив, практиката показва, че сектите бележат успех именно сред атеистично възпитаните млади хора и то защото нямат верен ориентир и база за сравнение. Ако погледнем “навън”– ситуацията в страната и всичко, което не ни харесва е резултат и от пропуска да се създадат истински ценности у много от хората.  Не случайно Румъния, която е доста по напред от нас е въвела обучение по Религия още през 92 г.

 Със сигурност религията, като учебен предмет няма да навреди никому. Но ако все пак предметът остане избираем /както искат протестиращите/ няма да има никакъв  смисъл. И гласуването у нас е избираемо, т.е.  доброволно и виждаме колко хора пожелават да се възползват от избирателните си права.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                    

 

 

 

 

 



Тагове:   обучение,   религия,


Гласувай:
0



1. sparhawk - много съм съгласен с вас
31.01.2008 18:35
но повечето хора изпитват подсъзнателен ужас от Бога и е нормално да се плашат.
цитирай
2. eien - Би било добре!
22.02.2008 14:08
Аз съм за! Даже сме закъснеле!
цитирай
3. lambo - Юдо-Ислямистки капан
23.02.2008 22:52
В БГ има около 10% мюсюлмани и 0.0001% юдеи
Всички други са християни или атеисти от християнски семейства

А сега какво ? Всичките над 500 000 деца ще учат религиите на тези религиозни малцинства задължително. След това ще си избират новата религия. По 100 000 деца да привлекат юдеите и ислямистите, ние християните веднага ставаме малцинство. Това именно е капана ...

Нека да направим така ... И в Израел, и в Турция всички деца да учат и трите религии, както искат в България. Да видим дали ще се съгласят !!!
цитирай
4. zaw12929 - zaw 12929 Въпросът е добре поставен
07.03.2008 23:03
Подкрепям
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: rrashkova
Категория: Политика
Прочетен: 337259
Постинги: 43
Коментари: 272
Гласове: 611
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930