Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
09.08.2007 21:18 - Лошата администрация проваля всяка добра политика
Автор: rrashkova Категория: Политика   
Прочетен: 2114 Коментари: 0 Гласове:
0

Последна промяна: 09.08.2007 21:26


18 години не стигнаха на България да извърши истинска реформа в публичния сектор. В резултат: гражданите, родният бизнес и чуждестранните инвеститори продължават да я свързват с мудност, некомпетентност и корупция. Факт е, че реформата на администрацията е сред най-важните, защото от нея зависи успеха на останалите. Без нея не може да има привличане на инвестиции, ликвидиране на корупцията, нито прозрачно усвояване на еврофондовете.   Модернизирането на държавната ни администрация е свързано с укрепване на капацитета й до степен, която да му позволи успешно да изпълнява ангажиментите, произтичащи от членството ни в Европейския съю и най-вече  да е способен да усвои успешно средствата от европейските фондове и програми. Това изисква промяна в начина на мислене и начина на поведение на българския държавен служител, който за да заприлича на своя европейки колега трябва да притежава възможно повече от следните качества и умения: -   политическа неутралност -         да познава приоритетите за развитие на публичния сектор в условията на пълноправно членство в ЕС -         да познава принципите, на които се основава развитието на общностното право в Европа и да знае с какви предизвикателства се свързва правната хармонизация; да познава целите и инструментите на общностните политики в ЕС -         да познава информационните системи на Европейския съюз -         да е наясно с принципите на Европейския регионализъм и да умее да подпомага изграждането на междурегионални отношения -         да идентифицира подходящи европейски партньори; да установява и поддържа успешни връзки с тях. -   да е първо лоялни към гражданите, а след това лоялен към своя министър             Изграждането на модерната държавна служба в България е от първостепенно значение за всички граждани. То ще има преки финансови последици, тъй като с колкото по-качествени чиновници разполагаме, толкова повече средства ще успем да усвоим  от европейските фондове и програми. Структурните фондове и Фондът за сближаване са вече отворени за нас, но поради нереформираните ни държавни ведомства страната ни  няма да успее да ги усвои пълноценно. Нещо повече : има реална опасност България да се превърне от нетен бенефициент в нетен донор на ЕС, т.е. да даваме повече средства в европейския бюджет, отколкото  получаваме. Това се дължи на факта, че вноската ни в европйския бюджет е фиксирана, а усвояването на фондове зависи от умението ни да го правим!   Модернизирането на ПА минава през разрешаването на основните проблеми на държавната служба, а те са:
   1.    Затруднено израстването в кариерата

То е силно затруднено, защото заемането на длъжностите изисква от кандидатите да притежават определен минимален ранг, като по този начин за заемането на по-високи длъжности е необходим дългогодишен стаж, т.е. изратването става на база просулжено време, а не на база показани резултати.

2.    Липса на допълнително материално стимулиране

3.    Лоша междуведомствена комуникация

4.    „Изтичане” на обучените кадри

5.    Подкопано доверие на гражданите и бизнеса към администрацията
Липсата на доверие е сериозен проблем в сферата на публичните услуги и за да го възстанови, администраторът трябва да започне да възприема човека пред себе си не като натрапник, а като негов работодател. Държавният служител е призван да укрепва доверието в държавните институции и да съдейства за провеждането на държавната политика, основаваща се на принципите на правовата държава
6.    Корупция сред държавните служители
  Следват още някои конкретни предложения, които биха подпомогнали реформата по модернизиране на държавната служба. Освен всичко друго, тяхното възприемане и прилагане ще настрои обществените системи, така че да не пораждат подкуп:   * Редуциране на текучеството на качествените служители   Това може да стане чрез постигане на конкурентни /по отношение на частния сектор / възнаграждения на служителите в държавната администрация и възприемане на система за финансови поощрения, базирана на постигнатите резултати. Така ще се повиши и престижа на държавната служба.   * Промяна на системата за назначаване   Трябва да се елиминира политическото влияние при назначенията. Конкурсите почти винаги са фиктивни, което се отразява върху професионализма на държавните служители.   * Да се ограничат законово правомощията на административните органи да изискват доказване на обстоятелства, които са удостоверени пред друг административен орган   * Държавната администрация да е задължена по закон да обменя информация помежду си. След като една информация е станала достояние по официален път на един държавен орган, тя би следвало да бъде достояние на цялата държавна администрация, а не само на този орган. Механизмите за европеизиране на държавното управление трябва да бъдат свързани с приучаване на различните ведомства да си „говорят” и да координират действията си.     * Въвеждането на европейските ценности в административната етика: оценка за качество, екипност и съобразителност   Промяната е невъзможна без утвърждаването на нови професионални ценности - на мястото на колективистичното мислене и издигането по старшинство да се поставят изисквнания за инициативност; творчество; иновативност; работа в екип   * Дистанциране от пряк контакт   Друга предпоставка за ограничаване на корупцията е дистанцирането на държавната администрация от пряк контакт с граждани и фирми / с физически и юридически лица/ в процеса на предоставянето на административни услуги. Това може да стане чрез изграждането на интерактивна програма за достъп до публични документи и получаване на обратна връзка.   * Изнасяне на част от звената в държавна администрация в частния сектор на договорни начала    * Система на едно гише   Системата на едно гишеозначава една регистрация да служи пред всички инстанции - да има система за служебен обмен на информация от базите данни на различните ведомства и министерства, които да бъдат свързани помежду си. Предимства: ·        ще намалеят разходите за работна запалата ·        разходите за офис и консумативи ·        ще намалее % от човешките грешки при преписването на данни   * Обратна връзка   Да се разработи механизъм по който гражданите да дават оценка на недостатъците на административното обслужване. Пряко да се обвържат функциите на администрацията с гражданите и да бъде създадена система чрез която оценката за работата й да идва от обществото, на което администрацията е призвана да служи. Кутиите и горещите телефони биха имали смисъл само ако съдържанеито им не се събира / или обажданията не се приемат / от самите чиновници или техните началници, а от независими представители на гражданското общество /неправителствени организации/ .
*Правила за подаръците в Изпълнителната власт   Министерски съвет да приема правила за подаръците в изпълнителната власт по примера на правилата издадени от Американското ведомство за държавна етика, в сила от 1993 г. Те регламентират позволеното даване на подаръци и разрешените пътувания. Така се ограничава типа и количеството на обществените облаги, които държавните служители могат да получават. Тези правила следва да налагат отговорност само на чиновниците, които получават недопустими подаръци, а не на дарителите. Нарушаването им трябва да води до вътрешни дисциплинарни мерки като порицание, изгонване или уволнение на въвлечения държавен служител. Подобен закон ще забранява на служителите от изпълнителната власт да приемат какъвто и да е подарък в замяна на оказано влияние при изпълнение на определено служебно действие. Забраните трябва да важат и за подаръци, дадени на роднина на служител със знанието или мълчаливото съгласие на служителя.
*Изграждане на електронно правителство в България   Успешното изграждане е-governmentналага промени в нормативната уредба, интегриране на базите данни на всички държавни ведомства, приемане на правила за контрол и сигурност на информацията и установяване на специфични стандарти То трябва да бъде от полза на администрацията, на бизнеса и на гражданите.
* Оценката за Ефективността   Да бъдат изработени ясни механизми за измерване на ефективността на работа на държавните служители. Оценката за Ефективността на институциите да се наложи като необходимо условие за собственото им съществуване. В резултат - нека да останат да съществуват само онези от които гражданите имат конкретна полза. Това може да се установи чрез национално представително допитване до представителите на различните етнически и социални групи в българското общество и те сами посочат с кои институции реално си взаимодействат. Макар и да не е единствен, честотата на контактите е важен показател за обществения обхват на една институция/.
* Въвеждане на антикорупционни звена в администрацията   Във всяка държавна институция да бъде създаден специален отдел, който да разследва случаи на корупция в съответното ведомство. Подобни отдели има във всички институции в САЩ. Те следят за спазването на етичните правила в дейността на чиновниците. Американците не се ограничават само да разследват корупцията - при данни за подобно поведение служителят се уволнява, а при доказателства се започва криминално разследване, без двете процедури да се изключват взаимно. 

* Механизъм на "провокатора"   Да се въведе в практиката механизма на така наречения "провокатор", при който той/тя отива при случайно подбран чиновник и нарочно му предлага подкуп за да направи или да не направи нещо.
* Post-box   Във всяко министерство, областна управа и общинска администрация да се сложат пощенски кутии за сигнали на граждани
* Избиране на нов Омбудсман   В България въпросът с въвеждането на институцията Омбудсман е формално решен, но настоящия омбудсман не проявавя достатъчна активност в изпълнението на своите правомощия. Институцията е има, но тя не работи.        


Тагове:   политика,


Гласувай:
0



Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: rrashkova
Категория: Политика
Прочетен: 337234
Постинги: 43
Коментари: 272
Гласове: 611
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930