Тя, както знаете, ще определи кой е любимия роман на българите, а освен това има за цел да повиши интереса към четенето и да очертае картината на четящата аудитория у нас . Смятам, че не би могла да се справи с никоя от поставените задачи и ще обясня защо.
По отношение на определянето на “любим роман на нацията”, мисля, че такъв не може да съществува. Да се излъчи роман “шампион” след гласуване с смс е доста нелепо. Това принуждава всеки от нас да избере един автор за сметка на друг, а в много случаи те са несъпоставими, просто защото са несравними – писали са по различно време, в различни епохи, по съвършено различни теми, а и самите писатели принадлежат на различни националности и култури. По принцип четящият човек винаги има повече от една любима книга, а дори и да има само една такава в даден момент, то с възрастта, опита, промяната в мирогледа и предпочитаната литература се мени, т.е. любимият автор зависи на какъв етап се намира човек и дори на каква възраст е, защото на 16 години той/тя е един, на 21 друг, на 40 съвършено различен.
Освен да определи “любим роман нацията”, “Голямото четене” има за цел да повиши интереса към четенето и да очертае картината на четящата аудитория у нас. Странно, обаче, какъв точно интерес от това има една телевизия / било то и обществена/, която повишавайки интереса към четенето, несъмнено би се лишила от част от аудиторията си, защото все пак свободното време на всички ни е ограничено и ежедневно сме изправени пред избора как да го прекараме – с книга, пред компютъра, пред телевизора, в кръчмата, в театралния салон, с любимото си хоби, в леглото и/или ред други занимания.
Освен самите организатори да не вярват в постигането на тази цел?
И тъй като четенето е алтернатива на гледането на телевизия или сърфирането в Интернет, намирам за крайно неподходящо за популяризирането му да се използва точно телевизионният екран и четенето да се рекламира като последния модел на Nokia или новата серия шампоани на Дав.
Не вярвам още, че в резултат на кампанията от утре повече българи ще започнат да четата, особено след като се запознах с данните от статистиката, които сочат, че в наши дни едва около 3 % от населението чете книги. Човек който няма навик и необходимост да чете, няма да стане по-четящ след тази кампания.
Не мисля също, че подобна кампания би очертала картината на четящата аудитория у нас, каквато е другата заявена от организаторите цел. Обобщенията, с които всички медии ще ни залеят след нейното приключване няма да бъдат представителни и достоверни, просто защото хората, които най-много четат не биха се включили в подобно нещо, а резултатите ще определят тези, които най-вероятно не са чели от ученическите си години, но които не пропускат да участват с смс-и в такива масовки като Сървайвър, Биг брадър, Мюзик айдъл, Танцувай с мен и др.
Да погледнем и самото наименование на кампанията. Не мога да приема определянето на четенето като “голямо” или “малко” .
Друг смущаващ елемент в кампанията е нейният URL – http://4etene.bnt.bg/bg/ . Единствената логична причнина, която ми хрумва, да бъде избрано да се изпише «4etene” вместо “chetene” е надеждата с това да се привлекат тинейджърите, но организаторите и тук грешат, защото най-младите отдавна за загубени за каузата, а и не гледат БНТ.
А фактът, че кампанията е по формат на британска телевизия ББС не означава непременно, че е нещо полезно и достойно за подражание, както се опитват да ни внушат .
На фонът на всичко това, разбирам за кампанията и някак също съм скептичен и ми се завъртат из главата, че е част от цялата тази игра. Но нямам доводи да си мисля така.
От друга страна е надеждата, че поне е модерно, че като се вдигне шумотевица, може би ще предизвика интереса. Трябва да се търсят нови форми, за да е интересно, да е близко до духа на времето.
Това пък бяха мислите които ми хрумнаха докато те четох да ги дам като контратеза.
Накрая обаче като прочетох, че е формат на ББС, казах си "ясно"....Поредният вносен парад.
Както и да е.
11.10.2008 14:48
14.10.2008 17:31
В Б-я сега тези които пишат са много повече от тези които четат макар че ако имаш пари може да си публикуваш и най-обикновенните тъпотии и щуротии.
Навремето когато ограничавах децата си да гледат телевизия бях в конфликт с цялото домочадие и богатата ми библиотека с много от заглавията сега от кампанията на БНТ остана непрочетена.
Формата на ББС но между шедьоврите там има и български автори, които едва ли са известни извън малка Б-я. Апропо - единствено от цяла Европа и Балканите нямаме лауреат на Нобелова награда за литература, причините са много ! А Е.Канети никога не е бил български гражданин и поне аз нямам данни, че е използвал писмено български език някъде.
Компютъра и Интернет съвсем не е замислен да смени писането и четенето, както мобилният телефон не може да смени личният контакт и разговор. Съгласен съм с тезата за меркантилният и консумативен х-р на тел.програми и уебсайтове плюс двупосочното използвани на информационният поток - личен и обществен, но нашата естествена реакция е да ограничаваме тези злоупотреби и wrongdoings доколкото е възможно.
И последно - някой ако е чел напр. Робинзон Крузо или полит.фейлетони на Хр.Ботев като ученик и ги прочете след 30-40 г. впечатленията и размишленията ще са съвсем различни!
Аз лично прочетох 1984 през 1986/87г., но сега се оказва ,че Big Brother- Големият Брат е отново около нас и навсякъде, само НЕ ако сте взели един хубав роман т.е. проза да прочетете, поезията е друга тема.