Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
09.10.2008 21:29 - Кампанията ”Голямото четене” е голяма недомислица
Автор: rrashkova Категория: Политика   
Прочетен: 2855 Коментари: 3 Гласове:
0



Тя, както знаете, ще определи кой е любимия роман на българите, а освен това има за цел да повиши интереса към четенето и да очертае картината на четящата аудитория у нас . Смятам, че не би могла да се справи с никоя от поставените  задачи и ще обясня защо.

По отношение на определянето на “любим роман на нацията”,  мисля, че  такъв не може да съществува. Да се излъчи роман “шампион” след гласуване с смс е доста нелепо. Това принуждава  всеки от нас да избере един автор за сметка на друг, а в много случаи те са несъпоставими, просто защото са несравними – писали са по различно време, в различни епохи, по съвършено различни теми, а и самите писатели принадлежат на различни националности и култури. По принцип четящият човек винаги има повече от една любима книга, а дори и да има само една такава в даден момент, то с възрастта, опита, промяната в мирогледа и предпочитаната литература се мени, т.е. любимият автор зависи на какъв етап се намира човек и  дори на каква  възраст е, защото на 16 години той/тя е един, на 21 друг, на 40 съвършено различен.

Освен да определи “любим роман нацията”,  “Голямото четене” има за цел да повиши интереса към четенето и да очертае картината на четящата аудитория у нас. Странно, обаче,  какъв точно интерес от това има една телевизия / било то и обществена/, която повишавайки интереса към четенето, несъмнено би се лишила от  част от аудиторията си, защото все пак свободното време на всички ни е ограничено и  ежедневно сме изправени пред избора как да го прекараме – с книга, пред компютъра, пред телевизора,  в кръчмата, в театралния салон, с любимото си хоби, в леглото и/или  ред други занимания.

Освен самите организатори да не вярват в постигането на тази цел?

И тъй като четенето е алтернатива на гледането на телевизия или сърфирането в Интернет, намирам за крайно неподходящо  за популяризирането му да се използва точно телевизионният екран и четенето да се рекламира като  последния модел на Nokia или новата серия шампоани на Дав.

Не вярвам още, че  в резултат на кампанията  от  утре повече българи ще  започнат да четата, особено след като се запознах с  данните от статистиката, които  сочат, че в наши дни едва около 3 % от населението чете книги. Човек който няма навик и необходимост да чете, няма да стане по-четящ след тази кампания.

Не мисля също, че подобна кампания би очертала картината на четящата аудитория у нас, каквато е другата заявена  от организаторите цел. Обобщенията, с които всички медии ще ни залеят след нейното приключване няма да бъдат представителни и достоверни, просто защото хората, които най-много четат не биха  се включили в подобно нещо, а резултатите ще определят тези, които най-вероятно не са чели от ученическите си години, но които не пропускат да участват с смс-и в такива масовки като Сървайвър, Биг брадър,  Мюзик айдъл, Танцувай с мен и др.

Да погледнем и самото наименование на кампанията. Не мога да приема  определянето на четенето  като “голямо” или “малко” .

 Друг смущаващ  елемент в кампанията е нейният URLhttp://4etene.bnt.bg/bg/ . Единствената логична причнина, която ми хрумва,  да бъде избрано да се изпише «4eteneвместо “chetene е надеждата с това да се  привлекат тинейджърите, но  организаторите и  тук грешат, защото най-младите отдавна за загубени за каузата, а и не гледат БНТ.

А фактът, че кампанията е по формат на британска телевизия ББС не  означава непременно, че е нещо полезно и достойно за подражание, както  се опитват да ни внушат .

 




Гласувай:
0



1. cefulesteven - Охххххх:D Да се смея ли да плача ли? ...
09.10.2008 21:45
Охххххх:D Да се смея ли да плача ли? Не знам. Сега разбирам за кампанията. От този пост. Аргументите ти всеки за себе си са си правилни. Класация за художествено произведение е наистина немислима. Това кое ще бъде класирано изобщо не го прави в никакъв случай по-голямо или по-малко, по-любимо или не чак толкова. Мисля, че по-скоро е едно голямо маркетингово проучване. Въртят ми се в главата едни параноични, консперативни, че има за цел по-скоро да убеди българина, че не чете, отколкото да го накара да чете. Четенето, особено на художествена литература, не е от полза на големите интереси. Рей Бредбъри го е обяснил защо в 451 по Фаренхайд, но общо взето: когато човек е вглъбен в себе си, когато е замислен за повече от това което му се предлага на пазара, той е лош потребител, а и книгата го отнема от телевизора и рекламите за които се борят толкова "трудови хора", книгата се чете бавно, лепкава е за ума, попива, кара човек да мисли, а в последните години се налага като модерен девиза "умът не е направило никого щастлив".

На фонът на всичко това, разбирам за кампанията и някак също съм скептичен и ми се завъртат из главата, че е част от цялата тази игра. Но нямам доводи да си мисля така.

От друга страна е надеждата, че поне е модерно, че като се вдигне шумотевица, може би ще предизвика интереса. Трябва да се търсят нови форми, за да е интересно, да е близко до духа на времето.

Това пък бяха мислите които ми хрумнаха докато те четох да ги дам като контратеза.

Накрая обаче като прочетох, че е формат на ББС, казах си "ясно"....Поредният вносен парад.

Както и да е.

цитирай
2. анонимен - тъжна работа
11.10.2008 14:48
И аз се чудя, да се смея ли или да плача. Само че не заради тази инициатива, а заради вас, които мърморите, оплаквате си и по навик си отричате всичко. Страшно ми харесва, че едно голямо телевизионн предаване е посветено на книги и четене- всичко друго е глупост, вашият негативизъм и класическо българско отрицание- също.
цитирай
3. анонимен - Cokaygner
14.10.2008 17:31
Темата е много благодатна за писане и мога да напиша и роман. Проблемите са много, а аргументите за и против четенето са излишни.
В Б-я сега тези които пишат са много повече от тези които четат макар че ако имаш пари може да си публикуваш и най-обикновенните тъпотии и щуротии.
Навремето когато ограничавах децата си да гледат телевизия бях в конфликт с цялото домочадие и богатата ми библиотека с много от заглавията сега от кампанията на БНТ остана непрочетена.
Формата на ББС но между шедьоврите там има и български автори, които едва ли са известни извън малка Б-я. Апропо - единствено от цяла Европа и Балканите нямаме лауреат на Нобелова награда за литература, причините са много ! А Е.Канети никога не е бил български гражданин и поне аз нямам данни, че е използвал писмено български език някъде.
Компютъра и Интернет съвсем не е замислен да смени писането и четенето, както мобилният телефон не може да смени личният контакт и разговор. Съгласен съм с тезата за меркантилният и консумативен х-р на тел.програми и уебсайтове плюс двупосочното използвани на информационният поток - личен и обществен, но нашата естествена реакция е да ограничаваме тези злоупотреби и wrongdoings доколкото е възможно.
И последно - някой ако е чел напр. Робинзон Крузо или полит.фейлетони на Хр.Ботев като ученик и ги прочете след 30-40 г. впечатленията и размишленията ще са съвсем различни!
Аз лично прочетох 1984 през 1986/87г., но сега се оказва ,че Big Brother- Големият Брат е отново около нас и навсякъде, само НЕ ако сте взели един хубав роман т.е. проза да прочетете, поезията е друга тема.
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: rrashkova
Категория: Политика
Прочетен: 336243
Постинги: 43
Коментари: 272
Гласове: 611
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930